Costa Rica - Reisverslag uit Montezuma, Costa Rica van Anouk Schutijser - WaarBenJij.nu Costa Rica - Reisverslag uit Montezuma, Costa Rica van Anouk Schutijser - WaarBenJij.nu

Costa Rica

Door: anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

12 Januari 2009 | Costa Rica, Montezuma

Dag lieve allemaal,

Eindelijk heb ik even de tijd om wat te schrijven... wil jullie natuurlijk ook nog even laten genieten van het verhaal en de foto’s van Costa Rica en de laatste dagen hier!

Goed, Costa Rica.... het beste wat ik ooit heb kunnen doen hier... 1 november was het zo ver... s’morgens vroeg (nadat tes en ik de nacht feestend hadden doorgebracht) met de taxi naar Zanderij en vervolgens met het vliegtuig naar Trinidad&Tobego... daar moesten we gewoon 10 uur wachten op onze aansluiting! We hebben de dag doorgebracht in een mall vlakbij, daar lekker wat geshopt en vervolgens in slaap gevallen aan een tafeltje.. erg gezellig voor nanet ;)
Vervolgens in de namiddag door naar Panama City en daarna San José. In de avonduren kwam we eindelijk aan bij ons hostel... Niemand van ons had ooit in een hostel geslapen en tes en ik sliepen op een 6-persoons dorm. Maar wisten wij veel dat we lakens e.d. moesten halen! er lagen al veel mensen te slapen, dus we wilden het licht niet aandoen en we zagen dat er een bed opgemaakt was, waar tes in is gedoken en ik wilde boven slapen,maar ik miste een dekbed.. zag op een ander bed een dekbed liggen en ik greep die... maar naast het dekbed hadik ook een paar enkels vast!!! Oeps.... lag dus al iemand te slapen.. uiteraard lagen tes en ik helemaal dubbel van het lachen... ik mijn eigen laken maar uit mijn tas gevist en vervolgens gaan slapen... 10 min later staat er een jongen aan tes haar bed... ‘ahum, wat doe jij in mijn bed...?’ toen kwamen we natuurlijk helemaal niet meer bij!

De volgende ochtend hebben we snel even san jose bekeken, maar het was koud!!! En wij hadden natuurlijk enkel zomerkleren mee, brrrr....
Maandagmorgen een bus gepakt naar Montezuma,de plaats waar we Spaanse les zouden gaan volgen.. was opdat moment heel slecht weer... en montezuma heeft veel zandweggetjes,dus dat was een grote monderbende.. glibberend bereikte we ons hostel... dag erna alles snel in orde gebracht voor spaanse les en toen zijn wenog even 3 dagen naar Mal Pais/Santa Teresa geweest... een prachtig strand,en ondanks het slechte weer hebben we lekker gezwommen en uitgerust...

na die 3 dagen terug naar Montezuma, onze school zou beginnen..we hebben 4 weken spaanse les gevolgd en daarnaast surfles genomen... die lessen waren inclusief accomodatie: een prima hotel, waar tevens de spaanse lessen werden gegeven in een open ruimte... We hadden het geluk van een super leuke groep te hebben!

Elke ochtend om 6u ging de wekker, omvervolgens om 06.45 naar het srufstrand te lopen... dit was een prachtige strandwandeling van 45 min... de eerste dag dacht ik, slik moet ik dit elke dag doen...maar ik merkte na die 4 weken dat ik die wandeling enorm miste! Het surfen was echt een groot succes! Begonnen op het whitewater met oefenen en na 3 weekjes konden we ook wel eens een green wave pakken! En een kick dat dat geeft! Maar het was voornamelijk vallen! Als je een golf probeerde te pakken en je ging straight, dan kwam het nogal vaak voor dat je eindigde met een nose-dive! En ik kan jullie vertellen, dat is scary! Die 4 weken hebben we ook vol blauwe plekken gezeten! We hebben er jammer genoeg geen foto’s van, maar de eerste week waren onze heupbotten pimpelpaars/blauw! Maar het surfen was echt super, we hadden 2 hele leuke surfinstructeurs en de surfgroep was enorm gezellig.

Het spaans was moeilijker dan gedacht... we hadden al een klein beetje spaans gehad in suriname, maar hier zagen we pas hoeveel grammatica er is in de spaanse taal... 4 uur per dag hadden we spaansen eigenlijk zouden we in de avonduren ons huiswerk moeten maken,maar door onze gezellige groep kwam dit er eigenlijk niet van :) naast spaans is mijn engels ook enorm verbeterd, want we hadden een groep van mensen over de hele wereld (chile, engeland, zwitserland, noorwegen, canada, USA enz...) dus al onze gesprekken gingen in het engels en de spaanse lessen waren ook in engels... was soms wel even moeilijk om om te schakelen, van spaans naar engels en dan weer naar het nederlands... op het eind kwam je al niet eens meer op het nederlandse woord, dus mijn boek staat vol spaans,nederlands en engels!

Even over montezuma zelf... echt een geweldig klein plaatsje... 2 straatjes, 2 supermarktjes, 1 bar, en wat restaurantjes en winkeltjes... de bar hebben we 4 weken onveilig gemaakt... :) zelfs locale inwoners vonden ons de gezelligste groep die ze ooit hebben gehad van de school.. dat zegt denk ik genoeg :) en de stranden rond montezuma waren ronduit prachtig! Ik zou er zo kunnen wonen! Het weer was vanaf de eerste schooldag ook opgeknapt... de zon scheen elke dag, temperatuur was perfect! Aan de foto’s zullen jullie zien hoe mooi het daar was... als ik eenmaal erover begin te praten, houd ik nietmeer op...dat gaan jullie merken als ik weer terug ben!

Ok,na die 4 weken zijn we met een groep van de school (11 man) naar Santa Teresa gegaan,daar een heerlijk huis gehuurd... we hebben daar echt genoten... na 6 dagen hebben we 2 auto’s gehuurd en zijn we naar Arenal gereden.. dat is een actieve vulkaan in het midden van Costa Rica.. en het weer was slecht,en koud! En natuurlijk was het die 3 dagen bewolkt en hebben we niet eens een stukje van de vulkaan gezien... grrrrr.... maar we hebben wel eenprachtige tijd gehad met z’n 11-en.. aan 1 stuk doorshithead gespeeld, een kaartspel watik zeker ga introduceren in nederland! na die 3 dagen zijn we naar het vliegveld gereden en daar 3 mensen gedropt en met z’n 8-en zijn we doorgereden naar Quepos... een stad aan de pacific coast waar criminaliteit op nr 1 staat.. dus na het inleveren van de auto’s de volgende dag meteen doorgereisd naar Dominical, een plaatsje wat zuiderlijker... een echt surfdorpje,bijna nog kleiner dan montezuma! En de golven waren ookeen stuk kleiner, ik heb hier niet gesurfd vanwege depijlstaartroggen! Het zat ervol mee!! Als de golf omsloeg zag jehele groepjes zwemmen... iedereen surfte gewoon,maar mij niet gezien.. vind die beesten maar helemaal niks, heb geen zin om die pijl door mijn voet te hebben of ergens anders!

Na een paar dagen dominical had ik besloten de laatste dagen terug te gaan naar Montezuma.. had daar namelijk een jongen leren kennen die ik graag nog terug wilde zien.. gelukkig wilde tes mee en per bus zijn we doorgereden naar Jacó en daar hebben we een motorboot naar Montezuma gepakt... was een geweldige tocht... springende dolfijnen gezien en in de verte een walvis die net water omhoog spoot! Echt super! En toen waren we terug in Montezuma.. was zo blij om terug te zijn.. iedereen die je nog herkent en je begroet... en natuurlijk Johan verrast en dat was nog het beste :) we hadden 3 volle dagen daar en we hebben eindelijk de tweede verdieping van de waterval gevonden (een locale vriend ging met ons mee).. we hadden al eens een poging gedaan,maar we hadden op de klimtocht onze afslag gemist en het werd steeds steiler en enger,dus toen zijn tes en ik gekeerd en op onze billen naar beneden geschoven)..en we hebben de bar ook weer onveilig gemaakt.. en toen onze grote verrassing kwamen twee van onze vrienden ook van dominical onze kant op.. dat was natuurlijk dolle pret! Maar helaas, aan alle leuke dingen komt een eind en zo ook aan het hoofdstuk costa rica.. na een minder prettig afscheid gingen we terug naar San Jose om daar het vliegtuig naar Suriname te pakken..

Moet zeggen dat het moeilijk was om terug te zijn in suriname.. had nog wel in costa rica willen blijven..maar nu, na 2.5 weken in suriname bevalt het me wel weer... kerst was rustig en met oud en nieuw hebben we geknald! Overdag naar centrum geweest waar veel knalvuurwerk werd afgeschoten.. s’avonds hadden we een streetparty en daarna zijn we een discotheek in geweest tot s’ochtends een uur of half 8.. was gezellig!

Nu zijn we de dagen aan het aftellen! Nog 12 dagen en i will be back home! Heb ook welweer zin om naar huis te komen,hopelijk kan ik de schaatsen onderbinden! Dat zou leuk zijn!

Lieve mensen, dit gaat denk mijn een na laatste verhaaltje zijn! Nog eventjes en ik ga jullie weer zien... heb er zin in! Love you all!!!

  • 12 Januari 2009 - 19:40

    Betty En Frank:

    Zo wat een avontuur weer en wat een prachtige foto's, zal jij ooit nog wel in NL wennen?
    Goede reis naar NL
    en wie weet zien we je ergens in Febr. zijn wij weer in NL.

    liefs

  • 12 Januari 2009 - 23:12

    M@rijke:

    Wat een heerlijk verhaal en wat een prachtige foto's. Ik heb je verhalen gemist de laatste tijd en jammer dat dit de laatste was!
    Nog 12 dagen en dan ben je weer thuis!
    Lieverd geniet nog maar de laatste dagen en ik zie je de 24ste!
    kus

  • 17 Januari 2009 - 10:38

    Riv.:

    WOW! wat een heerlijke verhalen weer en die foto's whiiii echt helemaal te gek!!
    Meis tot heeeel snel!

    Dikke kus riv.

  • 18 Januari 2009 - 09:33

    Yvonne:



    ¡Hola, Anouk!

    ¿Como está?
    Creo Montezuma es un pueblo tranquilo, pequeño y bonito.
    Es un lugar fantástico.
    Me gustas sus fotos.
    Te deseo un buen viaje a Holanda.

    Saludos Yvonne


  • 18 Januari 2009 - 09:36

    Yvonne:

    Me gusta sus fotos.

  • 13 Februari 2009 - 10:12

    Evelien:

    veeeel te laat,
    WELKOM THUIS!!!!!!!!!!!!!!
    liefs!!!!!!!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Montezuma

Anouk

ik ga voor 1 jaar werken als verloskundige in het Diakonessenhuis te Parimaribo!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 2305
Totaal aantal bezoekers 27102

Voorgaande reizen:

30 Januari 2008 - 30 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: