de eerste anderhalve week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Schutijser - WaarBenJij.nu de eerste anderhalve week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Schutijser - WaarBenJij.nu

de eerste anderhalve week

Door: anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

10 Februari 2008 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

He he eindelijk weer eens een berichtje uit het verre Suriname. Heb het hier echt enorm naar me zin!!!!!! Geniet van elke dag (behalve als de wekker om 6u afgaat natuurlijk ). Zit hier nu een week en 4 dagen, maar het lijkt alsof ik hier al een maand zit...
Mijn eerste dag in Suriname (donderdag) ben ik met Simone de stad gaan verkennen. We zijn eerst naar haar tante geweest die hier in de buurt woont. Was echt een Surinaams huisje, met een plank rechtop voor de ingang van de deur om de kruipende beesten buiten te houden...
Vervolgens zijn we naar het centrum van Paramaribo gegaan om daar een sim-kaartje te halen, wat geld om te wisselen en wat te winkelen. Ik weet niet goed hoe ik mijn allereerste indruk van het centrum van Paramaribo moet omschrijven. Het is er vooral erg druk en het is toch ook niet echt een schone stad. Van de mannen daar word je dus echt stapelgek.. pssst...meissie..hierzo...pssttt..ik vind je echt leuk..pssst... ik kan me nu wel enigzins voorstellen waarom het word afgeraden om als blanke meid hier alleen over straat te gaan.. Ik zou daar ook niet graag alleen rondlopen...
Heb ook al Surinaams fruit op azijn geprobeerd... aparte smaak, niet echt mijn ding.. Hebben ook nog over de markt gelopen, overal lag fruit uit eigen tuin, veel Chineze stalletjes enzo... leek wel erg op Thailand (voor de kenners onder ons). Maar ook hier waren de mannen erg opdringerig..
Vervolgens zijn Simone en ik aan het begin van de middag weer terug naar het ziekenhuis gegaan. Zijn toen even wezen internetten, daarna lunch gehaald (bami en nasi) en dit voor onze kamers in de buitenlucht opgegeten.. was erg lekker..
Simone moest nog wat dingen regelen in het ziekenhuis en ik ben even op bed gaan liggen.. Was meteen vertrokken, had toch nog wel wat last van een jet-lag en heb afgelopen nacht natuurlijk ook niet veel geslapen.. en de dagen beginnen hier vroeg, om half 7 is het al een drukte van jewelste.. De flat waar ik nu zit ligt bij een drukke straat, dus je hoort constant verkeer.. en aan de achterkant ligt een grasveld waar de vogels en de kikkers zich goed laten horen... heb noh niet veel zwerfhonden gezien, maar je ze blaffen de constante dag/nacht! Je word er niet goed van...
Vrijdag had ik gelijk al mijn eerste werkdag.. moest me om 7u melden bij zuster Deel.. zij heeft me laten zien waar ik me bakje in kon leveren bij de keuken en dan kon ik aan het einde van mijn dienst mijn bakje gevuld weer ophalen.. Vervolgens heeft ze me naar de verloskamer gebracht... was wel weer even een hele omschakeling, alles ziet er zo verouderd uit in vergelijking met nederland en België. Ik werd gekoppeld aan zuster Jolanda die in principe nog niet afgestudeerd was (werkte al een hele tijd op de verloskamer, maar moet nog steeds één examen afleggen). Het was erg rustig op de VK, hadden enkele zwangeren op controle gehad maar die werden daarna naar de afdeling obstetrie verwezen. Snap echt niet hoe die verloskundigen zo kunnen werken, er lijkt geen logisch verband in te zitten.. en dan die administratie, alles gaat natuurlijk nog met de hand en een kopieerapparaat hebben ze ook niet. Dus veel dingen moet je in tweevoud schrijven, want dan is er een voor in ons dossier, een voor de dokter enz... erg omslachtig dus...
Die vrijdagavond wezen stappen. Tessa had afgesproken met nog twee meiden: suzanne en mariska. Gingen naar ’t vat toe, waar altijd allemaal blanken zitten. Hebben lekker aan het parbo-bier gezeten en hebben er wat gegeten (kon alleen europees voedsel krijgen en bami of nasi)... die meiden hadden de dag ervoor een tocht gemaakt naar brownsberg en hadden daar overnacht in een hangmat. Daar hadden ze 4 jongens leren kennen en die kwamen er ook nog gezellig bij. Was echt heel gezellig.
Zijn rond een uur of 1 naar een danscafe geweest en daarna nog met de taxi naar ZsaZsaZsu, een discotheek. Daar mocht ik er dus niet in omdat ik slippers aan had! Kan je het je voorstellen?!?!? Ik niet, was ook pisnijdig! Tessa had ook slippers aan maar dan met een extra bandje en dat mocht wel! Kwam op een gegeven moment een jongen aan met slippers en die mocht er dus ook niet in en die woonde om de hoek en die ging terug om schoenen te halen en laat hem nou net eens maat 39 hebben!!! Mooi, dus die heeft voor mij een paar extra schoenen meegenomen :D ideaal!!!! Portier kon ons nu dus niks maken! Heerlijk! Hebben de hele avond gefeest.. nog 2 nederlandse gozers leren kennen die daar 10 weken de ambassade moeten bewaken... was wel erg gezellig.. tot een uur of kwart over 5 gefeest, toen met de taxi naar huis. Simone was inmiddels al wakker, dus daar nog even gekletst. Vervolgens het matras van Tessa verwisseld met een leegstaande kamer (tja, dan moeten ze de deur maar niet open laten) . Heb die nacht heerlijk geslapen!
Zaterdag in de middag naar het Vat gegaan, waar we om 2 uur ons ontbijt bestelde en dit pas na 3-en eindelijk eens kregen... meer mensen hadden het idee daar te onbijten/lunchen!
Zijn even naar huis gegaan en toen s’avonds weer terug naar het Vat. Daarnaast gegeten, nasi, maar was niet echt heel bijzonder... groente krijg je hier zo goed als niet, is blijkbaar te duur... dus je eet eigenlijk alleen rijst en je moet altijd je vlees kluifen... Maar goed, daarna naar het vat waar we weer carnaval hebben gevierd.. waren weer dezelfde mannen van gister (van de ambassade), tijd bij het vat geweest en toen wilde we naar Millenium waar een collega van Tessa een Capoeira voorstelling zou geven. Capoeira is een Braziliaanse dansende vechtsport. Die mannen van de ambassade de gingen ook mee en wij konden met hen mee rijden.. nou best... daar zaten we dan hoor.. in een dikke auto met kogelvrijglas :D:D haha echt geweldig... zijn een aantal uur in millenium geweest, leuke muziek hadden ze! Waren denk ik rond een uurtje of 3 weer thuis ofzo, dus het viel mee deze avond...toen nog even een extra matras voor mij gestolen, heb nu eindelijk een lekker bedje...
Zondag weer voor uit de veren, we gingen naar White Beach, een stuk nagemaakt strand aan de rivier. Om half 10 werden Tessa en ik opgehaald door onze vaste taxichauffeur Amiet, de andere meiden waren al op gehaald. Was een dik half uur rijden en op t eerste zicht was het niet echt wat we ons hadden ingebeeld. Er was een klein reepje rivier afgezet met palen en daar tussen een net om de piranja’s en andere niet welkome gasten buiten te houden. Strand was wel heerlijk wit en we hebben ons naast een gevaarlijk krakende palmboom gezet. Heerlijk liggen kletsen, lezen en slapen. Dat laatste was niet zo handig want ik was natuurlijk weer lekker verbrand.. hebben nog een hapje gegeten daar..niks geen surinaamse kost, gewoon patatjes :)
Rond een uur of 5 terug en even snel onder de douche. Rond een uur of 7 gingen we naar het onafhankelijkheidsplein waar de Capoeira aan het oefenen was. Na een schitterende dans/vecht show met veel zwetende ontblote, gespierde mannenlichamen zijn we (natuurlijk) naar het vat gegaan waar we weer heerlijk aan het bier zijn gegaan.. was een carnavalswedstrijd.. waren allemaal braziliaanse danseressen die om het hardst schudde met hun billen/borsten/heupen... sfeer zat er goed in en het was dus weer bere-gezellig.. helaas dat de plicht de volgende dag zou roepen, dus rond een uurtje of 10 hebben we een taxi besteld en zijn we terug naar de flat gegaan..
Maandag was tweede werkdag.... en ja hoor, der was niemand binnen om te bevallen.... hmm.. dat zou wel eens een lange dag kunnen worden.... gelukkig waren er heel veel vrouwen die een CTG moesten krijgen (er word een monitor aangelegd bij de vrouw waarmee de hartslag van de baby continu kan worden geregisteerd en wat automatisch op een papier wordt genoteerd), dus tot een uurtje of 11 waren we wel zoet. Die middag kwam er een Bos Creool, oftewel een vrouw uit het binnenland.. ze sprak enkel surinaams, geen woord nederlands dus... dit zou haar 8ste (!) kind worden. Ze kwam met 8 cm binnen en het zou dus heel snel gaan. De co-assistent zou de bevalling doen (haar eerste), er waren nog meer studenten die toekeken dus ik zou er in eerste instantie niet bij zijn. Keek even om het hoekje toen de arts de vliezen had gebroken en zelf was weggegaan en ik zei tegen de co dat ze maar snel der handschoenen aan moest doen, want het hoofdje was al duidelijk zichtbaar. Ben zelf nog in een paar handschoenen geschoten en het kind was met 3 seconden geboren. Dit was nou een echte ‘floep’bevalling. Was maar een klein kindje van 2100 gram, er was dus een vermoeden van prematuriteit (te vroeg geboren kind).
De co en ik hebben placenta geboren laten worden, vrouw gewasse, vk opgeruimd enzo en toen de administratie... ja die administratie... we hebben er nog een uur extra voor moeten blijven, wat een schrijfwerk zeg.. ongelooflijk..
Die middag zijn tessa en ik nog even snel de stad ingegaan en daarna door naar Mariska waar we zouden eten.. suzanne en mariska zouden voor ons koken, ze hadden tomatensoep, bloemkool, aardappelen en een lekker stuk vlees.. hmmm... nederlands eten blijft toch wel erg lekker... het surinaams eten valt ons allen echt tegen, maar misschien hebben we niet op de juiste plaatsen gegegeten.....
Na het eten hebben we nog een potje party & co gedaan en toen was het alweer tijd om Amiet te bellen en weer te gaan slapen....
Tja zo is het de ene dag heel rustig en de andere dag verdomde druk.... dinsdag hadden we zelfs geen plaats meer voor de barende vrouwen... is er uiteindelijk zelfs een op de hechttafel bevallen... ik volgde een mevrouw die zwanger was van de eerste, 41 weken, nog geen echte weeeen. Vliezen waren gebroken door de arts en ik heb een infuus gestart om de weeen op te wekken. Na een uur kwamen de weeen goed op gang, maar het kind vond het steeds minder leuk daar in de buik... zijn hartslag daalde telkens, in het begin herstelde hij goed maar dat duurde steeds langer. Mevrouw zat toen op 4 cm ontsluiting en het kind had al een drukgezwel (caput succ). Er is besloten tot een keizersnede, mevrouw klaargemaakt hiervoor en naar OK gebracht. Later samen met een zuster naar de OK gegaan om het kindje op te vangen. Bij binnenkomst bleek dat die mevrouw speciaal naar mij gevraagd of ik er toevallig bij was/kon zijn! Vond ik wel erg leuk, geeft toch een heel goed gevoel! Werd uiteindelijk een flinke zoon geboren met een goede start. En weer door die administratie 2 uur langer moeten blijven! (vrouwen krijgen het ook altijd voor elkaar om een paar minuten voor 3 te bevallen, als mijn dienst er net bijna op zit!)
Woensdag en donderdag niet veel bijzonder. Wel nog een bevalling kunnen doen. Donderdagavond zijn we naar onze eerste Capoeira les gegaan! Ja ja... over 12 maandjes ben ik behendig.....snel.......sterk......lenig.....gespierd....en onverslaanbaar... ;)
Maar wat hebben we gelachen die les. Tessa, Suzan en ik kregen met nog drie jochies van 8, 9 en 10 onze eerste les... natuurlijk waren we na 3 minuten warming-up al kapot, maar we zwoegde door... het gevolg is dat we nu al de basisverdediging kennen en de eerste zwaaiende schoppen hebben geleerd.. de minder leuke kant is dat ik nu (de dag erna) onwijze spierpijn heb.. echt niet gezond... der is geen plek gespaard gebleven...
Maar het is echt wel heel leuk om te doen! Kijk al uit naar de volgende les!
Van het weekend natuurlijk heerlijk wezen stappen. Vrijdagavond eerst bij Suzan en Maris gezeten en daar aan broodjes knakworst en het bier gegaan..vervolgens naar laCaff geweest en daar zagen we de mensen van Capoeira. Daar hebben we de hele avond mee opgetrokken, zijn nog even naar Zsa Zsa Zsu geweest. Ed (leraar Capoeira) was met de auto en heeft ons thuis afgezet nadat we nog even ergens wat gegeten hadden.
Zaterdag overdag hebben Tessa en ik een magnetron en kookstelletjes gehaald!!!!! Eindelijk, nu kunnen we lekker zelf ook wat koken! Gelijk even boodschappen gedaan, lekker vlees gehaald, zakjes aardappelpuree en doperwten met worteltjes :) alleen toen we terug kwamen zagen we dat het van die aparte stekkers zijn, dus nu moeten we nog even zo’n wereldstekker halen ofzo... maar het is wel heerlijk dat we nu zelf ons eten kunnen opwarmen, of op zondag een eitje kunnen bakken..
Zaterdagavond zijn we weer wezen stappen, waren met een flinke groep... zijn eerst in millenium geweest en daarna wilde we nog naar de Zsa Zsa Zsu, maar nu had Suzan slippers aan en kwam er dus niet in... een van de jongens van de ambassade zou met haar even langs huis rijden en schoenen halen en Tessa en ik stonden in de rij te wachten (rest was al binnen, maar wij wilde eerst even eten, dus we waren wat later). Vervolgens hebben we heel lang in de rij staan wachten en toen we eindelijk aan de beurt waren mocht tessa er niet in! Omdat ze ook slippers had! Terwijl ze alle vorige keren er wel mee binnen mocht, die keer dat ik er niet in mocht met me slippers zeiden die guards nog van dat tessa wel mocht, want die had een extra bandje en ze waren niet van plastic enzo... en nu mocht ze er ineens niet in.. hadden er flink de balen in, ik hoef daar voorlopig echt niet te komen!

Lieve mensen,
Ik brei der een eind aan...ga eens kijken of tessa al wakker is...
Oh ja, we stonden trouwens in de het Surinaams dagblad! Er waren foto’s genomen tijdens het carnaval en we stonden op de middenpagina in het midden :) echt super leuk.. Amiet kwam er mee aanzetten, jammer genoeg waren de kranten verder uitverkocht. Maar de foto’s staan ook op een site, weet alleen niet meer precies hoe die is... iets van www.partypicssuriname.com weet niet zeker of het klopt!
Trouwens allemaal nog heeeeeeeeeel erg bedankt voor alle leuke berichtjes! Geniet der echt van!
Foto’s volgen nog (suzan heeft draadloos internet dus gaan daar van de week zitten en dan zal ik een paar foto’s plaatsen!)

Bigi Brosa voor allemaal

  • 10 Februari 2008 - 20:54

    Marloes:

    hé anouk!! Ik geniet echt helemaal als ik zo je verhalen lees. Je bent nog niet helemaal fan van 't surinamse eten? dan raad ik je echt aan om 'ns Roti te gaan eten bij Joosje. :) dan weet je wel beter :P Ik over 'n maandje ook al weer lekker naar suriname!! alleen dan voor vakantie :P. Ook al helemaal verslaafd aan 't parbobier. haha! geef je groot gelijk hoor!! Geniet ervan!!

    Groetjes marloes

  • 10 Februari 2008 - 20:57

    Betty En Frank:

    Wat een avonturen.....je geniet voor 200% volgens mij, blijf dat doen en pas goed op jezelf met al die "enge" mannen.
    We kijken uit naar de foto's en het volgende bericht.
    Wij zijn vandaag weer in Frankrijk aangekomen, waar we tot 17 maart blijven.

    liefs
    Frank en Betty

  • 10 Februari 2008 - 21:10

    Marloes:

    hé anouk!! Ik geniet echt helemaal als ik zo je verhalen lees. Je bent nog niet helemaal fan van 't surinamse eten? dan raad ik je echt aan om 'ns Roti te gaan eten bij Joosje. :) dan weet je wel beter :P Ik over 'n maandje ook al weer lekker naar suriname!! alleen dan voor vakantie :P. Ook al helemaal verslaafd aan 't parbobier. haha! geef je groot gelijk hoor!! Geniet ervan!!

    Groetjes marloes

  • 10 Februari 2008 - 21:34

    Nat:

    noekie, je hebt mail:)

  • 11 Februari 2008 - 08:33

    Heleen:

    Hey Anouk !

    roti is héérlijk, zeker die van Joosje !
    en als je eens wat groentjes wil gaan eten dan ga je maar naar de chinees, naar de Lucky Twins... daar is het ook heel erg lekker!
    Ik vind het héérlijk om je te volgen
    zo ben ik een beetje terug daar ...

    véél plezier in Suriname
    zoen
    heleen

  • 11 Februari 2008 - 10:33

    Caro:

    eej bekende surinamer....hihi

    Wat een geweldig verhaal om te lezen!!! Lekker aan het feesten en genieten!!
    Fijn om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt!!!

    kusje caro

  • 11 Februari 2008 - 11:26

    Tamara:

    hey echt leuk om je verhaal te lezen! hier kunnen we op het moment ook van de zon genieten.. alleen beetje te koud voor bikini!
    en verwacht natuurlijk dat als je terug bent dat ik les krijg in die vecht sport van je! lijkt me wel lache!
    groetjes tamara

  • 11 Februari 2008 - 12:17

    Klijn:

    Hey meis!
    Wat heerlijk om wat van je te horen en wat een verhaal zeg! Ben echt enorm benieuwd naar de foto's!
    Helemaal super dat je het zo naar je zin hebt en al zoveel mensen kent. Moet je kijken wat je allemaal al gedaan hebt in een week! Echt niet te geloven!
    Denk aan je!!

    Dikke kus!

  • 11 Februari 2008 - 17:36

    Marcel H:

    Heeeey Schrikkel
    Echt weer super gaaf om je verhalen te volgen/lezen..
    Wat een organisatie daar in dat ziekenhuis zeg! Niet voor te stellen vergeleken met hier..
    Maar in ieder geval veel succes en plezier daar Anouk...
    En denk aan je slippers..hahaha.
    x

  • 11 Februari 2008 - 17:42

    Bianca:

    hey meis, echt super om dit allemaal te lezen en zo te horen heb je het inderdaad goed naar je zin! ben al weer helemaal jaloers als ik dit allemaal lees, maar ben blij dat het goed met je gaat! kijk al weer helemaal uit naar je volgende verslag en ook naar de foto's! tot snel meis, dikke kus

  • 11 Februari 2008 - 18:32

    Eric Schutijser:

    Hoi Anouk,

    Het is werkelijk ongelooflijk hoeveel jij al in zo'n korte tijd hebt meegemaakt. Het lijkt wel een groot feest en als het zo doorgaat denk ik dat je nederland niks meer vind. Maar goed de tijd zal het leren en ga je misschien ook wel weer verlangen naar de georganiseerdheid van hier en de goede computergestuurde administratie. Ik ben benieuwd hoe de foto's zijn,want heb nog niet echt een beeld van Suriname.

    Heel veel plezier
    en tot horens
    Je jonge oom
    Eric

  • 11 Februari 2008 - 21:09

    Mama:

    Dag lief meisje van me!!
    Hoe heb ik mij toch ooit zorgen over jou kunnen maken.... Was bang dat het allemaal tegen zou vallen. Misschien moet ik me nu zorgen gaan maken of je ooit nog wel terug komt.
    Maar ik ben geweldig trots op je dat je dit allemaal doet. Geniet van alles wat je tegen komt, van alles wat je ziet en alles wat je meemaakt!

    Bigi,bigi Brosa .... ook voor jou!

  • 12 Februari 2008 - 16:39

    Yvonne Van De Poel:

    Wat kan jij lange teksten maken!
    Leuk om te lezen.Jij bent wel een feestbeest.
    En wat een energie!Je kunt wel merken dat je nog lekker jong bent.
    Het ga je goed.

    Liefs Yvonne en Sjef

  • 12 Februari 2008 - 18:10

    Peter:

    He meisie. klinkt wel heel gezellig allemaal. nou geniet er maar lekker van en ben benieuwd hoe gevaarlijk je bent als je terug komt.

    kus

  • 13 Februari 2008 - 20:00

    Lin:

    Hey nichtje!

    Klinkt bruisend allemaal daar! haha en ik dacht dat ik lange verhalen typen kon...maar deze win jij! Maar wel ontzettend leuk om te lezen dus ga zo door!

    Liefs Lin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Anouk

ik ga voor 1 jaar werken als verloskundige in het Diakonessenhuis te Parimaribo!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 27129

Voorgaande reizen:

30 Januari 2008 - 30 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: