een weekendje weg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Schutijser - WaarBenJij.nu een weekendje weg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Schutijser - WaarBenJij.nu

een weekendje weg

Door: anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

18 Februari 2008 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal,
Weer een berichtje van mij... ben alweer aan mijn derde werkweek begonnen.. afgelopen weekend ben ik met 4 andere meiden naar Galibie geweest.. het was echt een super leuk avontuur, met veel gelach.. Ik zal bij het begin beginnen....
Vrijdag was ik s’ochtends met Tessa naar de vreemdelingendienst geweest en daarna moest ik nog gewoon werken. Rond drieeën was ik klaar en na lekker gedoucht te hebben, zijn Tes en ik naar Susan en Maris gegaan... daar lekker gegeten, geinternet en natuurlijk aan t bier gegaan.. we zouden de volgende ochtend vroeg weg gaan naar Galibie, maar we wilde wel nog even uit, maar we zouden het niet te laat maken.
Dus we zijn toch nog op stap gegaan die avond en t was natuurlijk weer bere-gezellig! T gevolg was dat we niet rond 2 uur thuis waren zoals gepland, maar om half 6!!!! En we zouden die ochtend om 8 uur (!) bij t busstation moeten zijn.. we hadden allemaal besloten om toch voor dat ene uurtje in bed te duiken.. ik had mijn wekker om 7u gezet, maar om 07:50 werd ik door Tessa opgebeld: ‘Anouk, wakker worden, we hebben ons allemaal verslapen, we moeten nu weg!!’ Dus ik ben me bed uit gesprongen, in me kleren gedoken, plens water in me gezicht gegooid, spullen ingepakt en binnen enkele minuten stond ik bij Tessa voor de deur.. Inmiddels stonden Susan, Maris en Christelmet de taxi voor en zijn we rennend naar de ingang van het ziekenhuis gegaan, in de taxi gesprongen, Amiet volop aangespoord om nog harder te rijden, en zo naar het busstation gecrosst... uit de taxi gesprongen en gelukkig stond t busje er nog.. alleen waren de beste plekken natuurlijk weg! Zaten dus allemaal verspreid in het busje: Susan en Christel op de achterbank (een wat naar voren geleund, anders paste het niet), ik op een klapstoeltje achterin, Tessa op een klapstoel daarvoor en 2 plaatsen daarvoor zat Mariska op een klapstoel. De busjes hier hebben in het gangpad van die klapstoeljes, die je uit kunt klappen als de vaste plekken van de bus vol zijn. Alleen als er iemand van acherin de bus eruit moet, moet iedereen op een klapstoel opstaan, stoel inklappen, de bus uitstappen, die persoon eruit laten, weer instappen, stoel uitklappen en gaan zitten... iedereen doet dat hier dus ook gewillig, zonder te zuchten of te klagen...
Maar goed, we zaten... Via de Suriname brug zijn de richting Albina gegaan. Het was een 4 (!) uur durende rit kwamen we achter.. Gelukkig stopten we binnen een half uur bij een tentje waar we wat konden eten en drinken, want ontbijt hadden we uiteraard ook nog niet gehad... even snel een gebakken banaan gehad en weer de bus ingekropen.. daar kreeg ik een klein kind in handen geduwd, want de moeder moest even eten... heel apart.. niks vragen, gewoon je kind afgeven, rustig gaan eten en vervolgens het kind weer pakken en zonder dank je wel de reis vervolgen... en die kleine gaf geen kik, zal wel de normaalste zaak van de wereld zijn.
Tijdens de busreis vielen we uiteraard constant in slaap.. maar de wegen zijn hier zo slecht, je hobbelt alle kanten op... Mariska was ook in slaap gevallen en na wat hoofdgeschud lag ze uiteindelijk met der hoofd op de schoot van haar buurvrouw, gelukkig kon die er wel om lachen..maar het was geen gezicht :)
Na 4 uur stapten we helemaal kapot uit het busje. Toen nog een bootje zoeken wat ons naar Galibie wilde brengen.. dat viel nog niet mee.. aangezien we blank zijn denkt iedereen goed aan ons te kunnen verdienen, ook als we vertellen dat we hier werken.. blank = geld. Ze wilde ons voor 50 SRD p.p. meenemen, maar t is ons toch gelukt om voor 25 mee te gaan.. en na een 2 uur durende wiebelende bootreis kwamen we aan op Galibie. Bij de bootsman en zijn vrouw mochten we onze spullen zetten en konden we op zoek naar een hangmattenkamp.. Ook dat was snel gevonden. Vervolgens spullen opgehaald, wat gegeten en naar de ‘zoo’ geweest. Deze dierentuin bestond uit 10 hokken en dat was het... maar ik heb nog nooit zo’n gave dierentuin gezien! Voor 5 SRD (is omgerekend zo’n 1.20 euro) mochten we allerbei dieren vasthouden... ook liepen een aapje en een neusbeertje vrij rond, en dat aapje was echt een al kattekwaad aan het uithalen. Op het moment dat k een baby kaaiman vasthad, sprong t aapje op me en zat ie de hele tijd te klieren... ik heb zelfs een wurgslang om gehad... wist niet dat ik dat durfde :) verder waren er nog schildpadden, wilde zwijnen en nog twee aapjes (een was een baby aapje wat nog op me hoofd heeft gezeten). Verder had de man van de dierentuin net die middag een baby-bosspin (oftewel de beruchte tarantula) gespiest. De moeder zou dus nog ergens rondlopen.. was ik ineens even blij met mijn klambo voor over de hangmat!
Na de dierentuin zijn we onze hangmatten gaan ophangen, waarbij we nog bezoek kregen van een hele dronken man die wel even onze hangmatten op wilde hangen.. iets wat wij natuurlijk niet wilde.. maar toen tessa met hangmat en al viel, mocht hij dan toch een poging wagen.. en ik moet hem nageven, ondanks zijn gelal en alcoholwalm, had hij wel een hele goeie hangmat knoop... als dank heeft hij ons bier meegejat toen we even de tassen in een afgesloten kamer aan het zetten waren t was onze enige fles, dus erg blij waren we er niet mee...
Maar goed, daarna zijn we weer naar de bootsman en zijn vrouw gegaan waar we spagetti met tonijnsaus hebben gemaakt.. was echt heerlijk! Kregen ook nog bezoek van de dronken man (die de broer van de bootsman bleek te zijn) en je raad dus al waar ie mee aan kwam zetten.. ons bier, wat ie ook nog eens kapot liet vallen.....
Rond 10 uur zijn we met de boot vertrokken om naar de schildpadden te gaan kijken die met de vloed aan land komen om eieren te leggen. We hadden meteen geluk na aankomst, was al een schildpad een gat aan het graven.. echt super om te zien! Vervolgens nog een stuk gelopen en nog enkele schildpadden aan land zien komen.. daarna weer terug naar de eerste en daar een flinke tijd gezeten.. net toen we besloten om te vertrekken begon de schildpad eieren te leggen.. gelukkig hebben we dit nog mogen meemaken, want het is echt wel heel indrukwekkend.. zo’n log beest wat een enorm gat graaft en vervolgens een grote hoeveelheid eieren legt! Gewoon super!
Daarna per boot weer terug. Ik zat met Tessa samen helemaal voorin, maar er was geen doorzichtig zeil meer aanwezig, dus we zijn maar onder een blauw afdekzeil gedoken wat enorm naar vis meurde (we moesten droog blijven, omdat we maar 1 vest bij ons hadden en daar die nacht nog in moesten slapen). De wind kwam van opzij en het bootje wiebelde echt enorm.. je kunt je dus wel voorstellen wat een lol Tessa en ik onder dat zeil hebben gehad.. je kan niks zien en je schiet alle kanten op.. het leek wel een donkere achtbaan.. we hadden echt constant de slappe lach, zeker toen Tessa dacht dat ze wat aan der been voelde en in paniek met der been alle kanten opschopte, der teen hard stootte, en zo ging t nog wel ff door... eindelijk kwamen we aan en we zijn meteen naar onze hangmatten gegaan... binnen enkele minuten sliep ik.. heb die nacht ook niet gehoord dat we bezoek kregen van het aapje en de neusbeer en dat het aapje bij Christel in der hangmat sprong... die meiden waren natuurlijk enorm geschrokken en hebben geen oog meer dicht gedaan... ik werd die ochtend heerlijk uitgeslapen wakker en had nergens last van gehad!
Om half 10 zijn we weer naar de bootsman gegaan, daar ontbeten en weer naar Albina gevaren. Daar zou het busje om 12 uur komen, maar om half 2 was er nog niks... we hoorde via via dat het busje onderweg pech had gekregen en dat er dus geen busje kwam. Toen zijn we, tegen betaling uiteraard, met iemand van daar meegereden die toch naar Paramaribo moest... deze reed flink door en had wél schokdempers en na een prettige rit van 2 uur zijn we allemaal voor de deur afgezet.. even een wasje gedaan, lekker een ei gebakken en vroeg gaan slapen.. al met al was het echt een topweekend en der zullen er vast nog vele volgen!

bedankt voor al jullie lieve reacties.. ik ga proberen er nog meer foto's op te zetten. Jullie kunnen naast Tessa ook op de site van Susan kijken, daar staan ook nog foto's:
www.susanuitenbroek.waarbenjij.nu

hele dikke zoen vanuit Paramaribo

  • 19 Februari 2008 - 05:56

    Jane In Oman:

    Hoi Noek,
    Dat was weer een moooi avontuur, lekker relaxed, ach wat is tijd!!! Plan plan satja! Het was weer een weekend om niet te vergeten en het was pas je 3e week.
    Geniet er maar lekker van, om de een of andere reden beleef je volgens mij meer in de avonden en de weekends dan op het werk?? Is het niet erg rustig in het ziekenhuis? Of ben je daar ook heel erg druk met veel bevallenden!
    Het is in ieder geval een geweldige manier om werkervaring op te doen; toch wel heeeeel anders dan het in Nederland zou zijn!!! Go for it girl!
    Hier in Oman is alles goed, tis 10 graden warmer dan vorige week, dus het begint er weer op te lijken! Een vest aan zijn we immers niet meer gewend!
    Hoe is het eigenlijk bij jou qua temperatuur?
    Ik ga even je fotootjes bekijken!
    Geniet van alles en doe vooral niets wat wij hier ook niet zouden doen.....!

    Liefs en groetjes uit Muscat, Oman
    Jane en Win, Bobby en Lucky

  • 19 Februari 2008 - 09:39

    Klijn:

    Hey meis,
    Je zou toch bijna gaan denken dat je niet meer werkt. We horen je er bijna niet over. Ben wel benieuwd of je het nu eindelijk wat meer met je collega's kan vinden en je draai er een beetje hebt gevonden.

    Wel echt super gaaf dat je een schildpad hebt gezien. Mn moeder was nog bang dat t waarschijnlijk wat vroeg zou zijn.
    En wat heerlijk om gewoon ergens je hangmat in een boom te hangen en daarin te gaan slapen. Miss moet ik dat hier ook eens gaan proberen :P.

    Ik kijk weer uit naar je nieuwe verhaal en foto's.

    Dikke kus Karlijn

  • 19 Februari 2008 - 17:28

    Marloes:

    hé anouk!! Wat super leuk om te lezen :) wij gaan als we daaro zijn ook twee dagen naar galibi. dus ben benieuwd wat me daar te wachten staat! Echt super!!

    Groetjes!!

  • 20 Februari 2008 - 18:10

    Linders:

    Hallo Anouk.Ik denk dat je het naar je zin hebt.Ik geniet van je verhaal.Oma zit vanaf deze week in het verpleeghuis.Ze heeft een mooie grote kamer.Bijna alle spullen kon ze meenemen.Zondag hebben wij Peter zijn verjaardag gevierd.Het was heel gezellig.Anouk geniet ervan.Groetjes Peter en Ria

  • 20 Februari 2008 - 18:20

    Linders:

    Hallo Anouk.Ik denk dat je het naar je zin hebt.Ik geniet van je verhaal.Oma zit vanaf deze week in het verpleeghuis.Ze heeft een mooie grote kamer.Bijna alle spullen kon ze meenemen.Zondag hebben wij Peter zijn verjaardag gevierd.Het was heel gezellig.Anouk geniet ervan.Groetjes Peter en Ria

  • 20 Februari 2008 - 20:06

    Marcel:

    Hahaha.. Schitterend verhaal weer schrikkel!!Blijft echt super grappig om je verhalen te lezen!!
    x

  • 20 Februari 2008 - 20:09

    Hetty :

    Hoi Anouk, wat een geweldige avonturen beleven jullie daar! Ik geniet erg van je verhalen, tis nog leuker dan een boek lezen! Weer eens wat anders om een schildpad te zien 'bevallen'... Veel plezier en liefs uit Amersfoort

  • 21 Februari 2008 - 10:40

    Bianca:

    hey meis,wat een ontzettend leuk verhaal..t is net of je inderdaad alleen maar leuke dingen doet haha, maar je zal ongetwijfeld ook heel hard aan het werk zijn..ben benieuwd hoeveel kindjes je al op de wereld hebt gezet en of je al gekke dingen hebt mee gemaakt op het werk..en zoals karlijn al zei, zijn je collega's al wat leuker en aardiger? hoop het voor je..lief dat je smste van de week, tot snel, dikke kus

  • 22 Februari 2008 - 19:24

    Lianne Van Lienden:

    Hey noek!

    Wat een super verhalen en een leuke fotos! klinkt echt alsof je t ontzettend naar je zin hebt, fijn hoor! geniet nog goed want voor je t weet is t jaar alweer voorbij! Kijk al uit naar de volgende verhalen!
    Liefs, Lianne x

  • 24 Februari 2008 - 11:54

    Luc:

    Lieve Anouk , Weer een zalig verhaal je beleeft wel enige dingen, wij zijn gisteren terug gekomen uit Frankrijk, niet vanwege vakantie, maar mijn zusje is overleden, die woont daar het is gelukkig geen lange lijdensweg geweest, dus goed zo.
    Je hebt wel een stel leuke grieten om je heen he? Geniet er maar van. Groetjes van ons Guus en Luc

  • 24 Februari 2008 - 13:10

    Fam.schoonderbeek:

    He Anouk, maar goed dat je gegaan bent het plezier straalt van de foto's af!
    Dat zijn even andere dierentuinen als bij ons, wat een belevenissen. Het wordt een topjaar voor je!
    Hier alles goed, liefs en groetjes en een pootje van Charlie
    Greet en Evert

  • 24 Februari 2008 - 18:55

    Marcia:

    heey anouk! hoorde van bianc dat je weer behoorlijk had getypt zo n verhaal weer! jeetje...hartstikke leuk dat je het nu zo naar je zin hebt! de fotos zijn ook erg leuk! heel veel plezier en werkse daarzo:) ben benieuwd wat je straks te vertellen hebt ...hihi succes!!
    groetjes marcia

  • 03 Maart 2008 - 12:32

    Erik:

    he noukje, echt een leuk verhaal weer!!!
    hier gaat alles prima!!! net lekker een weekje vakantie gehad.
    succes weer met werken.
    dikke kus van mij

  • 03 Maart 2008 - 20:32

    Bianca:

    hey meis, hoe is het met je, zit te wachten op je volgende verhaal :) kusje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Anouk

ik ga voor 1 jaar werken als verloskundige in het Diakonessenhuis te Parimaribo!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 27131

Voorgaande reizen:

30 Januari 2008 - 30 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: