white beach, capoeira en roomboter - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Schutijser - WaarBenJij.nu white beach, capoeira en roomboter - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Schutijser - WaarBenJij.nu

white beach, capoeira en roomboter

Door: anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

08 Maart 2008 | Suriname, Paramaribo

Ik hoor jullie denken... he he eindelijk weer eens een up-date en wat nieuwe foto’s... inderdaad, het heeft even geduurd, maar ik heb het ook zó druk hier! De afgelopen twee weken heb ik voornamelijk veel gewerkt. Mijn inwerkperiode is inmiddels geëindigd en afgelopen zondag ben ik als vaste kracht begonnen. Had meteen nachtdienst... De nachten duren hier vrij lang, je begint om half 10 (9.15 moet je aanwezig zijn) en als je geluk heb ben je om) 7:30 klaar met de overdracht. Als je pech heb kan het ook pas na 8-en zijn.
Mijn eerste nacht was vrij pittig. Die nacht ervoor (zaterdag) waren we uiteraard wezen stappen, voor ons doen hebben we het rustig aan gedaan en rond 3 uur lagen we dan ook op bed. Om 8u ging de wekker weer want we gingen met z’n 14-en naar White Beach. Damaru (bekende artiest hier) zou onder andere komen optreden, dus we moesten echt wel vroeg zijn wilde we nog een pina-hutje waar we onze hangmatten in konden hangen... We hadden gelukkig een mooi hutje aan het water kunnen bemachtigen en met de mensen van de Capoeira hebben we echt een super dag gehad. We hebben lekker gebeach-balled, gezwommen, handstanden en radslagen geoefend, geluierd in de hangmat, en......... ik heb mijn eerste salto gemaakt!! Ok, wel met heel veel hulp natuurlijk en in plaats van op mijn voeten kwam ik op mijn knieeën uit, maar we zijn wel de eerste vrouwlijke bakra’s van de capoeira die dat gedaan hebben! Dus een beetje trots zijn we wel :)
Maar weer even terug naar die nachtdienst. Na veel te weinig slaap, na een heerlijke dag op t strand, moest ik dus de nachtdienst in. Had dienst met een hele aardig vrouw, zr. Hellen. Het was gelukkig vrij rustig, aan het begin van de avond kwam er een vrouw met 8 cm binnen, zwanger van haar 4e kind en binnen 2 uurtjes was ze al bevallen. Er lag nog een vrouw met zwakke weeën (was trouwens een dokter die hier in het ziekenhuis werkt) en de rest van de nacht ben ik daar af en toe eens binnen geweest om harttonen te luisteren, de weeën te controleren e.d., maar de vrouw was nog niet echt duidelijk in partu, dus veel te doen had ik ook niet. Had echt enorm veel moeite om wakker te blijven, maar het is me gelukt! Heb die dag dan ook heerlijk geslapen. Mijn tweede nacht was ook erg rustig, lag enkel een vrouw met ernstige zwangerschapsvergiftiging die tijdens een vorige zwangerschap haar kindje op 32 weken had verloren i.v.m een eclamptische aanval ten gevolg van die zwangerschapsvergiftiging. Gelukkig konden we met medicatie haar bloeddruk aardig onder bedwang houden en de foetale harttonen waren goed.
Mijn laatste nacht was wel wat drukker. Was een vrouw die de vorige dag was ingeleid en aan het begin van de nacht kreeg ze weeën om de 4-5 minuten. Helaas was er geen enkele vooruitgang in de ontsluiting en aan het einde van de nacht (rond half 6) werd het CTG (waarmee je een soort hartfilmpje van de baby kan maken) slecht, de kleine had langzamerhand geen reserves meer en de harttonen daalde telkens na een wee. Ondertussen was er ook een vrouw die volledige ontsluiting had en ging bevallen. Toen was het wel even vliegen, ondertussen de arts bellen, CTG blijven controleren, assisteren bij de bevalling, weer de arts bellen, administratie bij werken want inmiddels was het bijna 7 uur en moesten we aan de dagdienst overdragen, ondertussen kwam de arts en moest ik daar weer bij zijn. Maar dat blijft ook het leuke van de verloskunde, het onvoorspelbare. De ene dag is er niks te doen en de andere dag kom je tijd tekort...
Ben nu lekker een paar dagen vrij.. heerlijk.. even lekker helemaal bijkomen... gisteravond eerst capoeira les gehad, was weer behoorlijk zweten, maar het was wel weer leuk... Daarna zijn maris, Susan, Cristel en ik nog naar Havana geweest. Tes moest werken vandaag dus die was er niet bij...
Verder eigenlijk weinig nieuws. Heb in de afgelopen weken wel 2 surinaamse verjaardagen gehad. Leuk om mee te maken!
Op de planning voor de komende tijd staat eigenlijk ook niet zoveel. Mariska gaat dit weekend helaas al naar huis toe en Susan vertrekt volgende week naar Costa Rica. Dus de komende twee weekenden gaan we nog even flink feesten.
Aan het eind van de maand is de avondvierdaagse hier, schijnt een super groot feest te zijn wat 4 of 5 avonden duurt. Ik heb vrij gevraagd, dus hoop dat ik dat weekend vrij ben!

Ik zit nu bij Susan en Maris in het guesthouse en we hebben net even de slang van meneer van Ommeren (eigenaar guesthouse) vastgehouden. Niet zo maar een slang, nee een albino phyton van 4m lang en 50 kilo zwaar met de naam: ‘roomboter’. Wat een geweldig beest en wat een kracht zeg!

Lieve mensen, ik houd het weer voor gezien... thanx voor al jullie leuke berichtjes! Altijd leuk om te lezen!
Zal proberen de volgende keer wat foto’s van het ziekenhuis en de afdeling erop te zetten en ook van mijn kamer, maar die is nu niet toonbaar :) ach ja, sommige slechte eigenschappen verleer je nooit he :)

Bigi brossa

PS: foto's plaatsen is inmiddels gelukt, alleen de titels kloppen niet helemaal, maar heb geen zin om dat allemaal te veranderen.. dus veel plezier met ontcijferen!
en check het filpmje op http://noekie86.hyves.nl


  • 08 Maart 2008 - 18:30

    Masterbikkel:

    Heey Schrikkel!!
    Je blijft boeiend schrijven!!
    Maar met de uitspraak van "geef mij de roomboter eens aan"wordt ik nu wel een beetje bang!!haha..

    Ik blijf je volgen!
    Heel veel succes en plezier wederom!
    x

  • 08 Maart 2008 - 20:43

    Jane In Oman:

    Net binnen van een avond met onze Franse vrienden en wat gezellige heerlijke flessen wijn en ricard, vond ik je berichtje, hahah hhet werd weer tijd hoor, dacht al waar blijft ze nou?
    Leuk allemaal en plots ben je ineens aan het werken, wow dat valt inderdaad niet mee, maar ook leuk en lekker druk en dan gaan de nachten ook snel! Jammer dat je vriendinnen Maris en Susan al vertrekken, hahhah de reizende wereld verloskundigen! Gaat ze ook in Costa Rica werken! Nou gelijk hebben jullie, waarom zou je nou in Nederland gaan zitten, als je leven zoveel interessanter kan zijn elders!Sooooon Soesa toch! Nee hoor meisje geniet jij maar lekker van Suriname!!! En daarna misschien nog een ander land, waarom ook niet, Socco Socco........!!!
    Prachtig zo'n grote albino slang. Weet je de broer van Karlien(San zijn vriendin) is dierenarts en die kweekt albino slangen en dat is big business!!!! Soms wel 800 euri voor een slang! Hij heeft er momenteel geloof ik 24 in zijn kelder....

    Leuk inderdaad om fotos te zien als je eens tijd hebt!
    Hier is het alweer bedtijd!
    Helaas kan ik niet meer naar papa en mama schrijven, Planet heeft een giga spamfilter die alle berichten uit Oman blokkeert(of misschien wel sowieso uit het midden oosten). Je kunt dat filter bijstellen maar dan moeten zij contact opnemen met Planet zegt Win. Ik heb ze al vaak geschreven maar alles komt onbestelbaar terug! Helaas. Balen en ze skypen ook niet anders konden we zo wel communiceren. Ik hoop dat je dit leest Marijke!!!
    Nou Anouk hoop dat je vrij krijgt voor die spannende Avondvierdaagse, in Oman is die net geweest, hahah niet zo spannend als die bij jou zal zijn. Volgens mij komt er weinig van lopen bij jullie hahha, het zal wel kroegwandelen zijn hahah.
    He tot snel horens, blijf vooral veel schrijven, wij leven met je mee en geniet van alles!!!!
    Hasta La Fiesta en Massalama vanuit Muscat Oman van Jane en Win
    Bobby en Lucky XXX

  • 09 Maart 2008 - 15:42

    Luc:

    Weer met plezier de activiteiten van het grote FEESTBEEST van de familie gelezen, mijn God hoe houd je het vol.
    Daaraan kun je wel zien dat ik niet de jongste meer ben, maar Anouk hardstikke fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    zijn je collega's nu aardiger voor je? dat was in het begin niet zo,dacht ik, maar ja toen kenden ze je nog niet. Veel plezier en groetjes van ons, we gaan lekker bij vrienden eten, nadat we zojuist terug zijn gekomen van oma. Luc.

  • 09 Maart 2008 - 18:08

    Nat:

    yeaaah eindelijk nieuws!leuk je verhaaltje,ben benieuwd naar je capoeira moves haha!maar je bent dus flink aan t afvallen;)nie teveel hoor!kussie

  • 09 Maart 2008 - 20:39

    Marloes:

    heeeey!!!
    oee.. ik ben toch zooo zenuwachtig.. ben bang voor wat ik allemaal ga zien. maar goed! moet maar in mn achterhoofd houden dak gewoon lekker vakantie ga vieren!
    je moeder heeft inmiddels wat boeken gebracht en vitamines. ze belde vandaag nog, dus waarschijnlijk komt daar nog iets meer bij. hey meis ik lees echt alleen maar verhalen dat je het naar je zin heb! houden zo! en ik zie je van de week :D!! DOEG!!

    kus marloes

  • 10 Maart 2008 - 09:37

    Mama:

    wat een geweldige foto's Anouk, zowel van de Capoeira les als van Roomboter? Een aantal foto's had ik al bij Susan op de site gezien, maar ze blijven leuk.Nou Anouk succes met het meelopen van de vierdaagse.....toch???
    Kus

  • 10 Maart 2008 - 10:54

    Nouckie En Jelle:

    Hee Noukie,

    Weer een mooi verhaal!!..en die slang??..kan daar nooit lekker zitten..haha..
    Hier gaat alles goed, ben inmiddels 38 weken, mag dus thuis bevallen..heb al goed voorweeen, eigelijk de hele dag door.
    Kom maar naar huis, kun je de baby halen!!

    kus Nouckie

  • 10 Maart 2008 - 21:02

    Klijn:

    Schat, doe je niet zo eng met die slang!? Jeetje wat een ding! Wel echt super leuke foto's weer! En helemaal toppie om je gesproken te hebben!

    Dikke knuffel

  • 13 Maart 2008 - 15:55

    Luc:

    Leuk om die foto's te zien, daar krijg je goede zin van.
    Geweldig om dit allemaal te kunnen volgen, wanneer krijg je bezoek uit Holland, jouw moeder kennende staat ze vandaag of morgen voor je deur. Groetjes, Luc.

  • 13 Maart 2008 - 22:47

    Betty En Frank:

    Hoi harde werkster, toch niet alleen vakantie, maar ook veel ervaring opdoen.
    Leuk om weer van alles te lezen en de foto's te zien.
    We genieten met je mee, kan ook niet anders met die enthousiaste verhalen.
    Blijf genieten en plezier houden in je werk. Gelukkig zijn het daar baby's en geen "roomboters", die zou je niet zo enthousiast halen.

    liefs

  • 14 Maart 2008 - 12:34

    Evelien:

    Hoi lieverd,was ik maar zo jong ,knap ,lenig maar vooral sterk ik wist het meteen toen ik je fotoos zag,dat wil ik ook ! het tegenovergestelde is waar ,dus schep ik op t.o. eenieder die het horen wil hoe fantastisch ik het vind(en je kent het ,straalt er nog iets over naar mij).Doet me goed te lezen dat alles "goed"!met je gaat.Ik blijf je volgen. liefs,Evelien

  • 15 Maart 2008 - 21:47

    Fam.schoonderbeek:

    Ha Anouk, dat was weer even leuk om te lezen. Wat geniet je daar zeg, alleen die phyton lijkt me niets, jakkes. Verder stralen jullie op alle foto's.
    Bianca is nu een weekendje weg, hoop dat ze ook ouderwets geniet. Hier alles goed, we zitten nu wat minder achter de computer want het hele huis staat op zijn kop. Evert is alles aan het witten en behangen etc., wij vluchten het huis zoveel mogelijk uit en ook charlie weet niet waar hij het moet zoeken.
    Het is fijn te weten dat het zo goed met je gaat!
    Veel groetjes van ons,
    Greet & Evert

  • 17 Maart 2008 - 17:07

    Riv.:

    Heerlijk om je verhalen te lezen!! mennn wat heb je het daar goed voor elkaar zeg ;) Toen ik de titel zag, dacht ik roomboter????? Beetje aparte naam voor zo'n super grote slang!!
    Ik mail je snel

    Dikke kus Riv.

  • 21 Maart 2008 - 20:39

    Bianca:

    hey meis, gafe foto's man!!zoals mijn ouders al zeiden, ik ben ook even een weekendje weg geweest, met alle meiden..weekendje groelo, was erg gezellig, nog even middagje gewinkeld in duitsland en weer lekker bij gekletst..hoop je binnekort even op msn ofzo te spreken, beetje je verhalen horen..ben benieuwd naar je andere verhalen en foto's..doe je nog wel voorzichtig haha, dikke kus en tot snel meis..kaartje is volgens mij 2 weken onder weg geweest haha,knuffel

  • 26 Maart 2008 - 16:42

    Erik:

    he chickie, zo te zien gaat alles nog goed daar met jou!!
    leuke foto's! veel plezier weer de komende tijd en we mailen nog.
    mis je! kus

  • 03 Februari 2015 - 09:42

    Renate:

    Hoi Anouk!
    Wat leuk dat je stage hebt gelopen in Suriname! Ik ben zelf derdejaars verloskunde student en samen met 2 studiegenoten opzoek naar een stage plek voor onze minor. Het lijkt ons erg leuk om stage te lopen in Suriname.
    Ik vroeg me af of jij nog contacten hebt die ons zouden kunnen helpen.

    Hoor graag van je!

    Groeten,
    Renate

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Anouk

ik ga voor 1 jaar werken als verloskundige in het Diakonessenhuis te Parimaribo!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 27128

Voorgaande reizen:

30 Januari 2008 - 30 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: