verhuisbericht! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Schutijser - WaarBenJij.nu verhuisbericht! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Schutijser - WaarBenJij.nu

verhuisbericht!

Door: anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

08 April 2008 | Suriname, Paramaribo

Sinds een weekje hebben we er een nieuw gallerij-genootje bij... Dirry is hier voor een half jaar om als operatie-assistente te werken in het Diakonessenhuis.... gezellig!! Ze was vorige week zaterdagavond aangekomen en die zondag zijn we met z’n vieren (Tessa, Nanette, Dirry en ik) gezellig een welkomsbiertje gaan drinken in het Vat. Vervolgens naar het Plein gegaan voor de Capoeira en daarna heerlijk ergens Roti gegeten...

Tes en ik zijn al een tijdje van plan om te verhuizen en we waren een beetje aan het rondkijken... Dirry wilde ook graag mee en afgelopen woensdag hadden we een geluksdag! Via een collega had ik een adresje gekregen en afgelopen woensdag zijn we gaan kijken. Het is wel een stukje verder van het ziekenhuis en het centrum, maar met de bus is het goed bereikbaar. Het is een groot huis, waar beneden de bewoners zelf wonen en boven gaan wij huren. Via een aparte trap kom je als eerste op een enorm balkon, maar dan ook echt enorm!!!! Ongeveer zo’n 16 m2!!! Ze waren de boel aan het opknappen, dus het balkon stond vol meubels.. maar er komen haken voor onze hangmatten, er staat een tafelvoetbalkast en we krijgen lekkere stoelen.
Vervolgens kom je via openslaande deuren in de woonkamer/eetkamer/keuken. Er zijn verder 3 slaapkamers met allemaal 2-persoonsbedden en we hebben nog een ruime badkamer. En we hebben een wasmachine!!!! Heerlijk!!! Eindelijk geen handwas meer... haha, wat klinkt dat verwend he :) nu kunnen we ook weer heerlijk zelf koken, weer eens lekker aardappelen i.p.v rijst...
Per 1 mei kunnen we erin... heb er echt enorm veel zin in.. onze houswarmings-party is al gepland :):)

Na het bezoek aan ons nieuwe huisje zijn we naar de ambassade van Venezuela gegaan waar we eens naar de Spaanse lessen wilde informeren. In mei starten ze met een nieuwe cursus.. het is 3 maanden lang, 2x in de week en je moet een examen afleggen en als je slaagt krijg je een certificaat. Uiteraard beginnen we met basis nr 1, hopelijk kunnen we ook nog basis nr. 2 gaan volgen erna. En het kost echt helemaal niks! We moeten voor de hele cursus 50 SRD betalen (12.50 euro) en dit is inclusief lesmateriaal en examen! En nu blijkt ook dat op dezelfde dagen er zowel voor als na de Spaanse les salsa-lessen zijn... we hebben even gekeken bij de les die net bezig was en we mochten gelijk een uurtje mee dansen! En we waren maar met 7 beginners (waarvan wij 4, Nanette was ook mee)... ideaal dus, en beter nog... geen bakra’s, alleen maar echte Surinamers....Ook de salsa-lessen zijn spot goedkoop.. voor 8 lessen betaal je 30 SRD (ongeveer 8 euro). We gaan dus drukke tijden tegemoet! Maandag spaanse les en salsa, dinsdag eventueel capoeira op het plein, woensdag weer spaanse les en salsa, donderdag capoeira les en dan is het alweer weekend....

Op het werk is ook nog steeds alles prima! Doe vooral veel aan begeleiding van studenten tijdens de ochtenddiensten.. op zich wel erg leuk, leer er zelf ook erg veel van... alleen blijft het natuurlijk jammer dat ik de studenten alles moet laten doen en enkel mee kijk en ingrijp/controleer indien nodig..

Over bevallingen gesproken.. ik werd zaterdag wakker gebeld door Anouck, die mij al die tijd in spanning heeft gehouden door gewoon een week over tijd te gaan! Gelukkig kreeg ik nu een trotse Nouckie aan de lijn die vertelde dat Jelle en zij de trotse ouders zijn van een prachtzoontje (Levi) van ruim 8 pond. Mijn ochtend kon natuurlijk niet meer stuk!! Nogmaals gefeliciteerd he Jelle en Nouckie! Ben benieuwd naar de eerste foto’s!

Verder weinig nieuws van hier.. Misschien hebben jullie wel gehoord dat er hier afgelopen donderdag een vliegtuigje is neergestort. Alle 20 inzittenden zijn helaas overleden. Ik sprak van het weekend twee mensen die de dag ervoor nog in hetzelfde vliegtuigje hadden gezeten, met dezelfde 2 piloten. En nu is hetzelfde vliegtuigje de dag erna neergestort... Is lang geleden dat er hier in Suriname een viegtuigje is neergestort... iedereen sprak er uiteraard over.. Het filmfestival wat die dag erop van start zou gaan, is ook een dag later geopend want de dochter van de producent is bij de vliegtuigramp overleden...

Even een positief berichtje nu... Tes en ik hebben positief bericht gehad van Stichting Projecthulp Suriname. Wij kunnen waarschijnlijk vanaf november 6 weken mee de binnenlanden in. We gaan of meehelpen een gezondheidscentrum op te bouwen en educatieve voorlichting geven over seksualiteit/gezinsplanning, of we gaan mee draaien op een medische post die wordt gedraaid door mensen van de medische zending (waarvan de ‘basis’ hier bij het Diakonessenhuis zit). Als alles doorgaat gaan we naar het Langu gebied, naar de plaats Kajana. Echt onwijs gaaf! We hopen binnenkort meer te weten!

Afgelopen weekend hebben we weer een heerlijk relax weekendje gehad. We hebben Dirry het uitgaansleven laten zien en zoals verwacht bevalt het haar prima :)
Zondag hebben we echt een super dagje gehad. Waren aan het eind van de ochtend naar Irvin gegaan (waar we al eerder een bbq hebben gehad).. hebben heerlijk in ons hangmatje gehangen en ik heb gewoon zelfs een hengeltje uitgeworpen.... Maar toen ik na 2 uur wel elke keer mijn pier kwijt was, maar nog steeds niks had gevangen heb ik het maar voor gezien gehouden... volgende keer beter.. gelukkig hadden we genoeg kip voor op de bbq. Heb zelfs voor het eerst kaaiman gegeten, smaakt een beetje naar kip maar dan ‘steviger’. Zo’n beest is natuurlijk 1 bonk spieren en dat proef je echt!
S’avonds zijn we uiteraard weer naar het plein gegaan en nog even wat Capoeira gedaan. Was al met al echt een heerlijk dagje. Maandag konden Tes en ik gelukkig uitslapen want we zijn de nacht weer in gegaan.

Dirry, Tes en ik zijn binnenkort ook de trotse eigenaars van een brommertje :) Aswin moet nog een paar dingetjes eraan doen en dan is ie klaar voor gebruik.. tis wel een schakel-brommer, dus moeten eerst maar even gaan oefenen....
Verder komt hopelijk binnen 2 weken onze fiets aan die we vanuit Nederland laten opsturen.. een goeie fiets kost hier zo rond de 150 tot zelfs 200 euro, terwijl een fiets vanuit nederland op laten sturen rond de 50 euro kost... en voor ik weer terug kom verkoop ik hem gewoon voor een leuk bedragje aan een stagaire :) haha misschien kan ik er nog wel wat winst op maken ;)

Lieve mensen, ga der weer eens een eind aan maken... Wilde nog even zeggen dat ik jullie reacties allemaal zo tof vind om te lezen! Doet me echt goed!!! Allemaal zo doorgaan ;)
Geniet van de foto’s, ze spreken allemaal voor zich :)
Hele dikke kus vanuit het steeds warmer wordende Paramaribo
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 08 April 2008 - 21:22

    Freekieeee:

    Ik heb al een businessplan klaarliggen, ik zorg voor de export, jij verzorgt de import en we worden samen rijk :)

    Gefeliciteerd met de aankomende verhuizing! Ik zoek nog een vakantiebestemming, kunnen er nog 2 extra haken gemaakt worden op dat balkon?

    gr
    F

  • 08 April 2008 - 22:32

    Jane In Oman:

    Hoi Nouk,
    Gefeliciteerd met het vinden van leuke nieuwe woonruimte! Klinkt goed en pa en ma kunnen mooi op het balkon pitten, tentje mee en klaar! En dus toch een fiets....goed idee Marij! Maar zo'n gedeelde Brommer waar je gewoon met 3 vrouw op kunt is ook een leuk hebbedingetje!
    Ook gefeliciteerd met de plannen voor november, super gave ervaring wordt dat!
    Geniet maar fijn en blijf vooral doorhengelen daar aan die Hollandse waterkant!
    Hier alles goed, langzaam maar zeker naar de 40 graden en sticky!
    Hasta La Fiesta en Massalama
    van Jane, Win, Bobby en Lucky

  • 09 April 2008 - 10:58

    Marjolein:

    Hey meis,

    Wat een leuk verhaal weer. Wat heerlijk voor je een groter huisje en het is zo mei dus nog ff door handwassen. Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt! Maar wij missen je wel hier in Nederland.

    Have fun.

    Dikke knuffels van ons

  • 09 April 2008 - 15:40

    Marcel:

    Heeey schrikkel!
    Gefeliciteerd met jullie nieuwe paleis!!
    Goed voor elkaar heey!
    Maar succes met al je cursussen en denk alsjeblieft om jezelf met die brommer he???whahaha! Ik krijg beelden!!
    Maar dat moet goed komen!!haha!
    In ieder geval veel plezier weer en ik blijf je volgen!!

    xx

  • 09 April 2008 - 17:16

    Bianca:

    hey meis, super relaxed dat jullie een huisje hebben gevonden en dat jullie binnekort een brommer hebben..en ook heel fijn dat je straks je eigen fiets hebt :) anouck bij deze ook gefeliciteerd, als je dit een keer leest:) het begint hier nu ook een beetje lekker weer te worden, maar dat duurt hier nooit lang..ik hoorde het van dat vliegtuig,echt erg..maar ben blij dat jij er niet in zat..
    super trouwens als jullie een paar weken de binnenlanden in gaan, dan zie je waarschijnlijk weer hele andere dingen..
    nou veel succes met je spaanse lessen en laat ons maar weten wat je geleerd hebt,
    hele dikke kus en tot snel..liefs

  • 11 April 2008 - 19:48

    Mama:

    Zo meisje, je fiets is onderweg. Volgens berichten kun je de 28ste april je fiets ophalen, kun je verhuizen op de fiets haha!
    Je fiets kun je ophalen in de Rozenhoutstraat 5 (zijstraat calcutastraat)Goed mij zegt dit niks maar jou hopelijk wel.
    Dikke kus!

  • 20 April 2008 - 18:30

    Fam.schoonderbeek:

    Ha Anouk,
    wat leuk om weer zoveel enthousiaste verhalen te lezen, wens mezelf ook weer 21 met zulke mogelijkheden, pffff zou ik echt niet bijhouden. Super Anouk, al die ervaringen neem je voor altijd met je mee! Hier alles goed, Evert is klaar met klussen. Op tijd want hier begint nu ook het mooie weer.
    De vloer die hier nu in huis ligt is superglad. Charlie zoeft van de ene naar de andere kant van de kamer, we zullen hem een poetsdoek ombinden. De arme stakker, of viltjes onder zijn pootjes.
    Ga lekker door met genieten en succes met alles!
    Liefs uit Amersfoort,
    Greet Evert

  • 22 April 2008 - 17:54

    Tamara:

    hey chikkie! zo te horen heb je het echt wel naar je zin!! hier ben ik erg druk met van alles en nog wat donderdag komt bzb naar dronten dus dat word ook weer een leuk feest! en geef levi wel een dikke kus van je!
    x

  • 25 April 2008 - 21:31

    Evelien:

    Hoera, een nieuwe woning,Gefeliciteerd!Volgens mij vliegt de tijd daar met al je activiteiten.Klinkt waanzinnig,ook wel maf ,even een fiets opsturen,zo ver weg ,ik kan er met de pet niet bij (kom van een dorp)gaat er nooit helemaal uit hihi.dag,tot de volgende x.

  • 28 April 2008 - 15:43

    Erik:

    he chickie!!!
    gaat nog steeds goed daar zo te zien! hier ook, we zijn kampioen geworden!! echt super, en vanaf morgen gaan we aan de slag in ons nieuwe huisje, wordt nog een hoop werk.
    mis je
    xxx

  • 30 April 2008 - 16:10

    Marieke Blom:

    Hoi Anouk, we hebben op de afd. je kaart ontvangen.wat leuk om te lezen dat het zo goed met je gaat en ik zie dat je erg veel meemaakt, wat een belevenis allemaal hoor.Lekker dat je een mooi huisje hebt gevonden, geniet ervan. Groetjes van mij en alle collega's van kamille/melisse

  • 01 Mei 2008 - 08:40

    Bianca:

    hoi meis, waar blijven de volgende verhalen, en heb ik m gemist of heb je die er nog niet opgezet: je nieuwe adres :) tot snel lieverd..kusje

  • 02 Mei 2008 - 18:47

    Ella Haitjema:

    Hoi Anouk

    Ik had al een keer eerder je site willen bekijken maar dat is toen niet gelukt. Nu dus wel en als ik het allemaal zo bekijk heb je het wel naar je zin, leuk voor je.
    Ik zag ook al een berichtje van Marieke staan die is mij dus weer voor.
    Heel veel succes met alles wat je gaat doen en vooral ook veel plezier.
    Groetjessss!!!!

  • 05 Mei 2008 - 12:36

    Susan:

    Hey meis, wat een toffe en leuke verhalen weer zeg. Jeetje wat mis ik jullie en Suriname toch wel erg.. Wel super dat jullie nog steeds zo aan het genieten zijn daar, heerlijk. Hier is het ook wel lekker hoor, zo'n 24 graden!!!!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Anouk

ik ga voor 1 jaar werken als verloskundige in het Diakonessenhuis te Parimaribo!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 27127

Voorgaande reizen:

30 Januari 2008 - 30 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: